top of page
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Erasmus+ - matkalla ideoihin ja tekoälyyn

Tämä blogi on kirjoitettu osana EsPan osallistumista Erasmus+ PBA "Entrepreneurship & Resilience in Youth Work" Itävallassa huhtikuussa 2025. Kirjoittaja edusti seuraa kansainvälisessä koulutuksessa Neu Nagelbergissä. Mukana oli osallistujia seuraavista maista: Suomi, Puola, Romania, Kreikka, Espanja, Italia, Turkki, Egypti, Marokko, Hollanti ja Itävalta.


Mitä syntyy, kun lähtee yksin matkaan – ja palaa takaisin ideoiden, yhteisön ja tekoälyinnostuksen kanssa? Lue matkablogi Itävallasta ja tutustu, miten EsPa vie oppeja arkeen.


Päiväkirjamerkintä 22 huhtikuuta 2025:


Lentokone noin kymmenen kilometrin korkeudessa. Ensimmäinen kerta, kun lähden yksin reissuun tapaamaan ihmisiä, joita en ole koskaan tavannut. Tiedossa Erasmus+ PBA "Entrepreneurship & Resilience in Youth Work" Itävallassa, Neu Nagelbergissä. Jännittää. Kukaan tuttu ei ole vastassa & perhosia vatsassa, mutta eiköhän tästä jotain hyvää synny.

Ja niinhän siellä oli. Viiden päivän ajan pääsin sukeltamaan eri teemojen kautta siihen, mitä yhteisö, johtajuus, identiteetti, esittämisen taito ja tekoäly voi olla, kun ne tehdään oikein. Ja vaikka se kuulostaa isolta paketilta, se oli kaikkea muuta kuin raskasta: se oli yhdessä tekemistä, metsässä kävelemistä, mukien vaihtoa ja pöytäfutista. Välissä toki vakavaa asiaa, mutta aina sopivalla rytmityksellä. Nyt esittelen raapaisun siitä, mitä siellä tapahtuikaan:


23.4.2025 - Kysy paremmin, ymmärrä syvemmin


Ensimmäisenä kokonaisena päivänä puhuttiin siitä, miten ihmiset kohtaavat. "Meeting Masterclass" sisälsi tutun tuntuisia, mutta syvemmältä kutkuttavia ajatuksia: miksi toiset kohtaamiset jää mieleen ja toiset ei? Vastaus: koska joku oli kiinnostunut susta. Ei itsestään.


Opimme termin "selfish curiosity". Kuulostaa itsekkäältä, mutta on juuri päinvastaista. Kun oikeasti haluat tietää toisen tarinan ja uskallat kysyä syvältä, niin yhteys syntyy. Tässä muutamia kysymyksiä, joita meille annettiin:


  • "What would constitute a perfect day for you?"

  • "What is something you’ve dreamed of doing for a long time – and why haven’t you done it?"

  • "If you could change anything about the way you were raised, what would it be?"


Kuka olet, kun et tee töitä?

Yhteistä ideointia
Yhteistä ideointia

24 & 25.4.2025 - EsPa lavalla – ja isommassa kuvassa


"Your Life, Your Organisation, Your Story" -sessiossa sain mahdollisuuden pitää TED talk -tyylisen esityksen EsPasta ja siitä, mitä teemme Suomessa. Samalla sain mahdollisuuden reflektoida suurempaa kokonaisuutta siitä, missä EsPa menee organisaationa ja minne olemme matkalla. Tämä avasi tilaa uusille ajatuksille ja kirkasti niitä asioita, joita kannattaa viedä seuraavaksi eteenpäin.


Kävimme myös läpi jokaisen maan omat esitykset, ja erityisesti Italian, Puolan, Turkin ja Romanian delegaatioiden kanssa aloimme löytää yhteisen sävelen lasten liikuttamisesta. Keskustelimme siitä, millaisia kumppanuuksia voimme rakentaa maiden välillä – sellaisia, joissa jaetaan sekä iloa että tietotaitoa yli rajojen.


25 & 26.5.2025 - Muotoilua – mutta ihmisillä


Design Thinking -päivänä sukelsimme käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Yksi harjoitus oli: "Empathise: What are the needs and pain points of your target group – even those they might not be aware of themselves?" Tämä jäi kaikumaan. Suomessa me kysymme paljon tarpeista, mutta entä ne asiat, joita ihmiset eivät vielä itse osaa nimetä?


Yhteisörakentamisessa opin myös tärkeän ajatuksen: "Best communities are built either around a shared dream or a shared struggle."  Tämän valossa kysyin itseltäni:


  • Mikä yhdistää EsPan yhteisöä?

  • Mitkä ovat heidän haasteensa, voimavarat, piilevät tarpeet?


26 & 27.4.2025 - Tekoäly on laiska – jos et ohjaa sitä


"AI as Ally" oli itselleni yksi odotetuimmista teemoista, koska olen jo 7–8 kuukautta käyttänyt tekoälyä kirjoittamiseen, jäsentelyyn ja rutiinien purkuun. Mutta nyt sain uuden näkökulman.


Tekoäly on kuin apulainen – mutta se ei lue ajatuksiasi. Se tarvitsee koulutusta. Esimerkiksi:


  • Define the role: "You are an experienced Erasmus+ project writer."

  • Provide context: "This project is inspired by hybrid coaching models developed in Finland."

  • Give clear input: "Here are three successful Erasmus+ projects this one should resemble."


Jälkikäteen pohdin voiko tekoälyä hyödyntää mm. jalkapallovalmentajan työssä. Tästä inspiroituneena matkan sisällöstä järjestämme EsPan valmentajien kanssa palaverin teemalla: "Kuinka hyödyntää tekoälyä jalkapallovalmentajana?" 


Tavoitteena on jakaa konkreettisia esimerkkejä, testata eri promptien toimivuutta ja aloittaa yhteinen oppimismatka tekoälyn mahdollisuuksien pariin valmennustyössä. Kaikki tämä ei syntynyt hetkessä – monet näistä ajatuksista kiteytyivät vasta jälkikäteen, matkalla kotiin ja matkan jälkeen.


Lopuksi


Tämän blogitekstin kirjoittamisessa on hyödynnetty tekoälyä jäsentelyn, kieliasun ja rakenteen tukena. Se on ollut erinomainen apuväline selkeyttämään ajatuksia ja yhdistämään muistiinpanot eheäksi tarinaksi. 

Mihin sinä käytät tekoälyä?


Osallistujat
Osallistujat

Mirko Kareinen on utelias ja intohimoisesti uuden oppimiseen suhtautuva EsPan seuravalmentaja, jonka erityiset vahvuudet ovat pääkopan sisällön käsittelyssä.




 
 
 

Comments


bottom of page